Ile kosztuje naprawa blacharska? Każda osoba, która posiada samochód, prędzej czy później zawsze trafi do mechanika. Tak już jest to z pojazdami, że nawet te najlepsze prędzej czy później ulegną awarii. Nieco inaczej sprawa ma się z wizytą w warsztacie blacharsko lakierniczym. Zakład blacharsko lakierniczy, większość z nas odwiedza nie wtedy kiedy pojawiają się pierwsze jakieś oznaki, tego że coś nie tak dzieje się z naszą karoserią, ale zazwyczaj wtedy, kiedy jesteśmy pewni tego, że faktycznie bez wizyty u blacharza się nie obędzie.
Wyjątki od tej reguły są dwa, czyli konieczność naprawienia samochodu po stłuczce lub po wypadku oraz kiedy chcemy wykonać renowację starego samochodu. Oczywiście są od tej reguły wyjątki, czyli osoby, które regularnie odwiedzają blacharza samochodowego, zawsze wtedy kiedy tylko zobaczą nawet najmniejsze oznaki korozji, ale jest to oczywiście zdecydowana mniejszość, a tutaj będziemy mówić o sytuacjach typowych.
Dlaczego omijamy warsztaty blacharsko-lakiernicze?
Oczywiście przypominamy na wstępie, że omijamy sytuacje niestandardowe, czyli takie jak renowacja starych aut oraz naprawy powypadkowe. Pierwsza sprawa, która powoduje, że do blacharza i lakiernika nie zaglądamy zbyt często, to podejście do kwestii wizualnej naszego pojazdu. Oczywiście każdy z nas by chciał, aby jego auto wyglądało jak najlepiej, ale mało kto z nas będzie wydawał na ten cel większe pieniądze. Większość z nas jeździ samochodami używanymi, i zakładamy, że auto ma jeździć, a nie wyglądać. Dodatkowo zakładamy, że auto najprawdopodobniej zostanie zezłomowane, zanim zajdzie konieczność ingerencji w nie blacharza oraz lakiernika.
Dwie powyższe kwestie, są związane również z inną, a mianowicie z kosztami usług blacharsko lakierniczych. Nie należą one oczywiście do tanich. Jednak cena czasem nie wynika, z tego faktu, że zawsze musi być taka usługa droga, tylko z tego powodu, że można byłoby jakiś uszkodzeń karoserii uniknąć, jeśli odpowiednio wcześniej zgłosilibyśmy się do dobrego blacharza lub lakiernika. Zaniechanie takich kroków prowadzi niestety do tego, że czasem za naprawę zostanie nam podyktowana spora cena, a w nas rośnie przeświadczenie, że blacharz-lakiernik, zawsze bierze drogo.
Ile kosztuje naprawa blacharska?
Bardzo ciężko jest jednoznacznie powiedzieć, ile tak naprawdę kosztuje naprawa blacharska. Wiele w tej materii zależy oczywiście od zakresu pracy, jaki blacharz musi wykonać, ale jednocześnie od tego, do jakiego blacharza się udajemy, ilu ich jest w okolicy i jaką ma renomę ten, do którego się udajemy aktualnie. Zazwyczaj ceny za usługi rozpoczynają się od 250 złotych, a kończą na kilku tysiącach. W skrajnych przypadkach, kiedy chcemy wykonać kompletną renowację całej karoserii zabytkowego auta, a renowacja ma obejmować zarówno naprawę blacharską, jak i lakierowanie, cena może sięgnąć nawet 10 tys. złotych lub więcej.
Dlaczego jest to takie drogie?
Wielu ludzi zastanawia się nad tym, dlaczego naprawy blacharskie są takie drogie? Wielu ludzi podejrzewa spisek blacharzy oraz lakierników. Oczywiście są to różnego rodzaju teorie wyssane z palca. Cena za usługę blacharza-lakiernika jest wysoka, ponieważ jego fach jest trudny, wymaga sporej ilości pracy, a jednocześnie wiele etapów jego pracy pochłania spore koszty. Wyobraźmy sobie taką sprawę, jak mała naprawa korozji w masce samochodu. Aby naprawić takie miejsce, blacharz-lakiernik, musi takie miejsce wyszlifować (jeśli się okazuje, że to nie wystarczy, musi miejsce wyciąć, wstawić nowy kawałek blachy, zaspawać to, ponownie szlifować), następnie musi najczęściej oddać całą maskę na piaskowanie lub sodowanie (pociąga to ze sobą koszty), następnie musi uzupełnić ubytek, i następnie polakierować (lakierowanie to jest kilka co najmniej warstw). Jak widzimy zarówno pracy, jak i materiałów oraz energii, blacharz-lakiernik zużyje naprawdę sporo.
Czy mamy jakieś alternatywy?
Czasem zastanawiamy się nad tym, czy mamy jakieś alternatywy, oprócz wizyty w zakładzie blacharsko-lakierniczym. Oczywiście mamy alternatywy. Pierwsza z nich to naprawa ubytków samodzielnie. Jeśli nie zależy nam zbytnio na wyglądzie naszego auta, a same miejsca, w których będziemy dokonywać naprawy nie są specjalnie mocno uszkodzone, to możemy spróbować samodzielnie za pomocą szpachli do karoserii oraz lakieru, pozbyć się rdzy i zabezpieczyć miejsce. Cena jest sporo mniejsza, ale estetyka takiego rozwiązania również jest sporo mniejsza, a dodatkowo musimy liczyć się z tym, że problem za jakiś czas niestety może powrócić.
Druga alternatywa, to zakupienie używanych elementów samochodu i wymiana ich w całości. Nie jest to tania sprawa, a na przykład szukanie całych drzwi w dokładnie takim kolorze może zająć nam trochę czasu, ale czasem faktycznie może nam się to opłacić. Zanim pojedziemy do warsztatu blacharsko-lakierniczego, dobrze jest czasem sprawdzić jakie są ceny na szrotach. Obecnie nie musimy nawet tam jeździć, wystarczy kontrola w Internecie, ponieważ wiele takich miejsc zaczyna działać również w internecie, więc dostęp do takiej informacji mamy niemal od ręki.